dinsdag 28 oktober 2014

Farnsworth House Vormen




Een vormsoort is een groep vormen met dezelfde kenmerken of vormaspecten. Om vormen te kunnen onderscheiden, hebben verschillende soorten vormen een eigen naam gekregen. De belangrijkste zijn:
Ruimtelijke vormen, vlakke vormen, wiskundige vormen, basisvormen, organische vormen.


Vlakke vormen



Lijnen 

Gebruik van lineaire lijnen die de diepte versterken.

De huizen lijken hierdoor dieper ofwel langgerekter te zijn. 
Als je langs het gebouw staat lijkt door de twee horizontale lijnen (vloer en dak) of het gebouw nog langer is dan het daadwerkelijk is. Dit word nog meer versterkt doordat de vloer en het dak uitsteken buiten de kolommen.

Je hebt zowel de verticale lijnen als de horizontale lijnen bij Farnsworth House.

In het Farnsworth house zijn er herhaling van elementen. Je kan bij de herhaling zelfs denken aan vloer en dak. Maar het is vooral terug te vinden in de kolommen die rondom het gebouw zijn bevestigd.


Hier zie je als nummer 2 op de afbeelding wat voor een herhaling het is.
Lijn-interval-Lijn





Wat opvalt met het Farnsworth house is dat het lijkt alsof de vlakvormen tussen de lijnen staan. Dit zijn dus de twee vloeren, het dak en de stalen H-kolommen






Vormsoorten

- Zweven









- Hangen



\




















- Verbinden









De relatie met de natuur. 

Men ervaard in het Farnsworths House een balans en sympatetische dialoog tussen de voorspelbare architectuur en de onvoorspelbare elementen van de natuur. De twee verschillende werelden moedigde elkaar aan voor zover dit mogelijk is in elkaars rijk te komen. Zonder dat ze ook maar van de twee een compromie moeten sluiten.

De ervaring van het Farnsworth House heeft Mies op nieuwe gedachtes gebracht over de relatie tussen architectuur en natuur. Van de theoretische positie van 1933 (Mies zijn eerste schetsen van een staal glazen huis)  toen hij verkondigde dat alleen met moderne materialen ( beton staal en glas platen) we duidelijke vrije ruimte kunnen uitspreken en het kunnen verbinden met het landschap. In 1950 kwam Mies tot het vestand dat je voor je in een glazen huis hebt gewoond, je niet weet hoe gekleurd de natuur is, huizen en mensen samen in een hogere eenheid.

Nature, Houses and human beings together in a higher unity. 

Het opmerkelijke van het huis is dat je een paar treden op loopt je dan op een soort rust plaats terecht komt. daarna nog een paar treden trotseerd en je dan begeeft op de veranda. Vanaf daar kan je direct het huis betreden. Deze eenvoud is de kracht van het ontwerp.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten