maandag 27 oktober 2014

Barcelona Paviljoen concepten

Barcelona Paviljoen -Mies van der Rohe-

Om het modernisme een extra boost te geven werd het Barcelona Paviljoen ontworpen. Er werd geen tentoonstelling gehouden. Door toepassing van eenvoudige vormen wordt een gevoel van rust gecreëerd voor de vermoeide expositie bezoeker. Deze werden in het paviljoen getrokken tijdens hun weg naar de volgende bezienswaardigheid. In het paviljoen ontbrak een tentoonstelling, Mies vond dat de architectuur van het gebouw de tentoonstelling was. Doorgang naar de omliggende omgeving werd als het ware geblokkeerd, je moest dus wel door het gebouw.

Mies origineel gebruik van extravagante materialen zoals marmer en travertijn was niet zozeer vernieuwing van hun gebruik als in het ideaal van het modernisme. Zij gaven strengheid van hun geometrie, precisie van de delen en de helderheid van hun assemblage. Toegang tot het gebouw was via een paar trappen, dit doordat het gebouw gelegen was op een lichte helling. Door de stand van de muren kon men niet in een rechte lijn door het gebouw lopen. Bezoekers werden gedwongen zich voortdurend om te keren. De muren creëren ruimtes en gerichte beweging. De kale structuur stond in contrast met de geometrische zuiverheid van het gebouw.

Mies behandelde de hele plaats als continue ruimte, vervaging van binnen naar buiten. De constructie was hybride met enkele wanden die dragend werkte. De plattegrond was zeer eenvoudig, het hele gebouw rustte op een sokkel van travertijn. Zuidelijke U-vormige behuizing van travertijn vormde een service gebouw en een groot waterbassin. De vloerplaten van het gehele gebouw helde ook over het waterbassin om zo nog meer binnen met buiten met elkaar te verbinden. Een andere U-vormige behuizing vormde aan de andere kant ook een klein waterbassin, hier staat het standbeeld. De dakplaten waren relatief dun en werden ondersteund door de met chroom bedekte kruisvormige kolommen, dit zodat het leek dat het dak zweefde. De reflecterende kolommen lijken meer moeite te hebben met het dak omhoog te houden dan het gewicht ervan te dragen.

Ander uniek kenmerk zijn de exotische platen van hoogwaardige steen materialen zoals verschillende grote marmer en glasplaten in de kleuren groen, grijs, wit en dof wit die zowel een dragende functie hebben en werken als ruimtelijke verdelers.

Mies zag de noodzaak om na de WOI een architectonische stijl te vertegenwoordigen namelijk de moderne tijd. Zijn heldere en simpele gebouwen werden gemaakt met moderne materialen zoals industrieel staal en glasplaten om het interieur te definiëren. Hij streefde naar een minimale frame van constructieve orde afgezet tegen de vrijheid van vrij stromende open ruimtes. Hij noemde zijn gebouwen “huid en botten” architectuur. Mies is beroemd van de uitspraken: “Less is more” en “God is in the detail” die beide van toepassing zijn op de minimalistische structuur.


Toch lijkt het gebouw bij benadering vrij direct en simpel, maar elk aspect van zijn architectuur, van totaalconcept tot in het kleinste detail, steunt zijn poging om de moderne tijd te uiten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten