donderdag 30 oktober 2014

Farnsworth building

Algemene informatie over het Farnsworth:

Farnsworth House werd ontworpen en gebouwd tussen 1945 - 1951 als een weekend huis, gelegen in een landelijke omgeving. Het ligt 89 km ten zuidwesten van Chicago op een 240.000 m² landgoed grenzend aan de Fox River, in de stad Plano, Illinois.
Mies creëerde een 140 m² huis van glas en staal, dat is nu algemeen erkend als een architectonisch meesterwerk. 



Constructie
Door de stalen constructie konden alle liggers en kolommen heel smal gehouden worden. Dit gaf de mogelijkheid veel glas toe te passen. En het transparante open concept te versterken. De constructie komt in principe neer op C-liggers in het dak en de vloer en H vormige kolommen met wijde flenzen er langs. Dit is in essentie de constructie van het gebouw.'



Plattegrond

Gevelbeeld







Mies zijn werk refereerd niet alleen naar de natuur uit zijn eigen tijd, maar ook naar zijn ontvangst van de bovennatuurlijke gedachten van Romano Guardini.
Citaat van Mies: ''Onze taak is om het harde, maar ooit zo vruchtbare conflict met de echte wereld in al zijn autonome volheid en kracht bij te houden en eerbied te hebben voor de mening van dingen. Dit vormt de taak van de echt creatieve vorming: die man moet dingen niet forceren. maar dat in zichzelf openbaren. Hij moet gelijktijdig ontgrendelen van de onaantastbaarheid in hen.

Het gevoel van onaantastbaarheid heeft zeker Mies zijn schetsen van het glas stalen huis beinvloed.




Concepten:

Openheid    Farnsworth is eigenlijk een vrije overspannende ruimte boven de grond gehouden door de minst mogelijk ondersteuning. Je zult ook zien dat de hele ruimte ook eigenlijk open is. De houten blokken die er in staan raken het plafond niet eens. Dit is in de volgende afbeelding goed te zien. Hierdoor voelt het niet alsof de ruimte word afgesloten.



Transparantie
De kunstmatige geometrische vorm van het gebouw creëert een relatie met het vreemde landschap eromheen voor het illustreren van een "woning" in zijn eenvoudigste toestand. Zoals Mies vermeld op zijn prestatie: "Als je de natuur bekijkt door de glazen wanden van het Farnsworth House, krijg je een diepere betekenis van de natuur dan wanneer je het van buitenaf bekijkt. Zo wordt meer gezegd over natuur het is een deel van het grotere geheel.
Door de slanke constructie  was het mogelijk je zo naar de natuur te laten kijken.
Mies vond het ook prachtig dat je door de transparantie de seizoenen door het jaar heen helemaal mee kreeg.


 Hierboven en rechts van deze tekst twee afbeeldingen van hoe je van binnen uit het Farnsworth naar de natuur kijkt.







Hieronder een afbeelding waarin je het Farnsworth house Omringd door sneeuw ziet in het winter seizoen.















Ruimtelijkheid (vrije plattegrond)  . Het gebouw bestaat uit platformen. De platformen zijn niet het middelpunt het middelpunt is de leegte - de stalen kolommen werken als een scherm om de ruimte van het huis.

Het interieur lijkt een grote ruimte gevuld met vrijstaande elementen. De ruimte is onderverdeeld en stroomt rond twee houten blokken die Mies "kernen" noemt, 

Philip Johnson, heeft geholpen de leegte van die gebouw in te vullen.
Philip Johnson was een Amerikaanse architect en architectuurcriticus. Hij wordt mede gezien als een van de grondleggers van de Internationale Stijl. Tevens wordt hij gezien als grondlegger van postmodernistische-en deconstructieve architectuur. Daarnaast is hij bewonderaar,
collega en vriend van Mies van der Rohe.

Mies van der Rohe noemde deze ruimte ook wel ''pure space''

Het grootste element/blok waarin onderanderen een badkamer plaats vind.



Flexibiliteit Hij heeft het ​​concept van een vrije ruimte die flexibel is voor gebruik door mensen toegepast. Het interieur lijkt een enkele open ruimte, de ruimte stroomt rond twee houten blokken. Een van de blokken is een garderobe kast en de andere een keuken, toilet en openhaard blok (de "kern"). De grotere haard-keuken kern lijkt een apart huis binnen het grotere glazen huis. Het gebouw is in wezen een grote kamer vol met vrijstaande elementen die subtiele differentiaties binnen een open ruimte bieden, Waarschijnlijke maar niet voorgeschreven zones voor slapen, koken, aankleden, eten en zitten. Zeer prive ruimtes zoals toiletten, en mechanische kamers zijn ingesloten in de kern. Tekeningen die nog niet zo lang geleden zijn vrij gegeven lieten zien dat de architect plafond details had geleverd. Waarin gordijn rails waren ontworpen die drie privee zones in de open ruimtes mogelijk maakte. De gordijnen zijn echter nooit geinstalleerd.

Hier is een van de houten kernen te zien. 




 Materialen 
Staal
Glas
Travertine   (Dit materiaal koste 20% van de koste van het gebouw.)
Hout
Zijden gordijnen


Het gebouw staat op een Grid van stalen kolommen. In de volgende afbeelding is te zien hoe dit grid is geplaatst.



Avant Garde

Geen opmerkingen:

Een reactie posten